איזה בחור טוב

good guyבחור טוב, סרטו של נועם ילינק, מצייר בתחילתו דמות סטריאוטיפית של בחור ישיבה מסור, קצת בוק, קצת חנון. סבו הקשיש מבקש מגיבור הסרט להיות יותר איתו. הבחור הטוב שלנו נקרע בין חששו מביטול תורה לבין הכבוד לסבו, אבל חברים - הדילמה רק החלה.
אל בית הסב מגיעה עובדת זרה יפהפיה. בתוך הדממה של הבית השקט, האנרגיות מתחילות לבעור ללא מילים. השתיקה רק מוסיפה לעוצמת הרגשות.

גיבור הסרט מסרב בתחילה להכיר בכך ועושה הכל כדי להכחיש, אבל כמו מאוהב (או חושק) אמיתי, מראה וחיוכה פשוט רודפים אותו.
נואש, הוא רוצה לעשות הכל כדי להשתחרר, אבל באיזה מחיר ומדוע בכלל להשתחרר?

הסרט מתרחש בישיבה ובבית הסב והוא עוסק בתלמיד ישיבה יהודי ועובדת זרה, אבל דינמיקת האהבה שיש להחניק אותה בכל מחיר מתכתבת יפה עם טולסטוי המאוחר, בה אדם נאבק עם ערכיו הנעלים לכאורה כאשר הוא פוגש את עצמו ועוד במקום הוא מוחלש ביותר: משיכה לא ראויה במונחים של העולם אליו הוא משתייך, אבל עוצמתית ובלתי נשלטת.

מי אשם?

היהדות לא מכחישה את קיומו של היצר. היא מעודדת את האדם להתמודד עם יצרו ולגבור עליו ואף מתגמלת אותו בתואר ׳גיבור׳ אם יעשה זאת.
ואולם, לא די בכך. היהדות הפרקטית עושה הכל כדי למנוע מאדם את הסיטואציה בה יהיה עליו להתודד עם יצרו. מילדות, מתקיימת הפרדה בין בנים לבנות ואחר כך בין גברים ונשים.
המקומות היחידים בהם יש בסיס ליצירת אינטימיות עם אישה זרה הם בשלב ההיכרות (דייטים), שם מוגדרים כללים ברורים לגבי מידת הקירבה, שתאפשר מצד אחד היכרות והכרעה לגבי התאמה זוגית ומצד שני, לא תוביל לפריצות. מקום נוסף בו חלים כללים נוקשים וברורים הם במפגש בעבודה. בסרטון הבא, הלקוח מתוך הסדרה המצוינת ׳צולם ביום חול׳ תראו הנחיה שעוברות בנות חרדיות לקראת עבודה משותפ עם גברים: אין לפנות אל הגבר בשמו הפרטי (בטח שלא בשם חיבה), אין לשאול לשלומו, אין להתבדח איתו, אין להכין לו מאכל או משקה ועוד. כל אלו הם דברים שיוצרים קרבה.   

גיבור הסרט בחור טוב לעומת זאת, נקלע בעל כורחו לסיטואציה שהיה מעדיף להימנע ממנה, לא לגבור עליה: מטפלת אישה לסבו.
אולם האם היא אשמה בכך?
בודאי שלא. מהר מאוד הוא מגיע למסקנה הזו בעצמו ואף מודה בכל בקול חנוק: ״אני לא יכול יותר.״ 
דווקא ההודאה הפשוטה הזו היא השחרור שלו, אך במקום להיות קתארזיס מרומם (שכן, הם לא ייעלמו יחד אל השקיעה והיא לא תעבור תהליך גיור), אנחנו נותרים עם טעם חמצמץ של כשלונו של הגיבור: בבואו לקדש מצוות צניעות, פגע באדם אחר.

לצפיה בסרט המלא

Tags: זהות, יהדות, יחסים, פסיכולוגיה