­

אני עוסק בוידאו מקוון (און ליין) משנת 2011. בתחילה כעיסוק צדדי, קצת תחביב. אחר כך מתוך אמונה שהדבר יסייע לי להגיע לקהל שלי, לאחר שפסטיבלי הסרטים והשידור טלוויזיה מתים (בממוצע בתום שלוש שנים מיום יציאת הסרט).
ב - 2016 הדבר הפך לעיסוק המרכזי. אז גם הפסקתי לעשות סרטים.
הוקמו מספר מיזמים מאז. לכל אחד מטרה ורציונל שונים מעט. כל אחד מותאם לשוק אחר ומודל אחר.
בפוסט הזה אנסה להסביר את המגוון כדי לאפשר ליוצרות, יוצרים, בעלי זכויות ומייצגיהם לבחור למה ירצו להצטרף.

אנסה למנות את היתרונות והחסרונות של כל אפשרות. חשוב לומר כי תוכלו לבחור במספר אפשרויות.
ראשית, בואו ננסה למפות את האתגרים:

האתגרים של יוצרות ויוצרים

  • לעשות סרטים. האתגר האמנותי. אצל יוצרי תעודה, זהו גם אתגר של תחקיר ונגישות.
  • לממן סרטים. חלק הארי של האתגר של המענה לאתגר הזה הוא בקרנות קולנוע ורכש מצד גופי שידור. כאן נוכל לספק לכם סיוע משני, שיאפשר לכם לתקשר ביתר יעילות עם גופים אלה.
  • להגיע לקהל. שימו לב שבכוונה לא כתבתי ״הפצה״ אלא ״הגעה לקהל״. אנחנו מספקים כלים להפצה ואמצעים שיסייעו לכם בבניית הקהל. איננו מחליפים מפיצים מסורתיים, שממש מייצגים אתכם. אנחנו מסייעים לכל הצדדים, ליוצרים ולמפיצים.

איך אנחנו מסייעים

 הסיוע שלנו נעשה בשתי דרכים מרכזית:

  • טכנולוגיה: סטרימינג, מכירת כרטיסים וקבצים, הגנה מפיראטיות, הגבלות צפייה מבוססות מדינות, קביעת מספר משתתפים מרבי, מיתוג גרפי עצמאי ועוד. 
  • הגעה ישירה לקהל: עם השנים, נאספו סביבבנו כמה קהלים מעניינים ונאמנים: אוניברסיטאות, מכללות, ספריות ציבוריות וכן יחידים סקרנים, שלא מסתפקים בנטפליקס.
  • שילוב של השניים: טכנולוגיה והגעה לקהל.

תכל׳ס

הפסקאות העליונות, חשובות ככל שיהיו, היו קצת ערטילאיות. אז הנה התרגום שלהן לחיי המעשה:

  • מערכת Movies Everywhere מאפשרת לכם לעשות הכל לבד: מכרו סרטים, ארגנו מפגשים עם קהל, שלחו סקרינרים מאובטחים לפסטיבלים/לקטורים/שותפים פוטנציאליים ועוד. תוכלו ליצור עיצוב ייחודי משלכם. הלוגו שלכם יתנוסס למעלה. מיילים מהמערכת יגיעו עם אותו לוגו. -- ואיך תמצאו את הקהל? זה כבר ענין שלכם.
  • מערכת Movie Discovery תאתר עבורכם את הקהל. למובי דיסקברי יש כמה מותגים נוספים: JFLIX, Library Films ועוד. במערכת הזו נמכור מנויים (SVOD), נמכור סרטים בודדים (Pay per View), נשלב את הסרטים שלכם ישירות בקטלוגים של אוניברסיטאות, ננהל משא ומתן עם ספריות, נמכור עותקי סרטים שלכם לאוספים קבועים ועוד.
  • מערכת Screenable מאפשרת לשלוח סקרינרים (גרסאות צפייה של הסרט המיועדות לבעלי תפקידים) באופן ממוקד. אפשר לשלוח סקרינר מהמערכת למשל לאיש או אשת רכש באתר סטרימינג ואז לעקוב אחרי דפוסי הצפייה של אותו אדם באופן פרטני. זאת בניגוד  למעקב אחרי סטטיסטיקה בוימאו, שמספק לכם נתוני צפיה של קהל באופן כללי. למי זה טוב? - למקרים בהם אתם מעוניינים להראות את הסרט לאנשים ספציפיים וחשוב לכם לדעת איך והאם צפו. ב״איך צפו״ הכוונה לרצף הצפייה ומישכה.

תמורה ועלויות

תמורה
כאשר אתם משתמשים ב - VOD של Movies Everywhere, ההגעה לקהל היא באחריותכם. לכן אתם מקבלים את מרב התמורה: 85% מכל פעולת מכירה. אתם גם יכולים לקבל 100%, אם תמכרו כרטיסים לאירועי מפגש עם קהל, שאתם מארגנים דרך המערכת. 
כאשר אתם פועלים דרך ה - VOD של Movie Discovery, מאמץ השיווק הוא עלינו. לכן תקבלו 50% מכל מכירה, השאלה או מנוי.
סקרינבל הוא הרבה יותר פשוט: חינם לסרט בודד ותשלום של בערך 75 ש״ח לחודש עבור קטלוג סקרינרים.

כפי שכתבתי למעלה, אין צורך להתלבט ולבחור. אפשר ״גם וגם וגם״. 

עלויות
בתחום המכירות (שתי המערכת הראשונות) דרך כלל אין עלויות: אתם עבדתם קשה על יצירת הסרט, אנחנו עבדנו קשה על הקמת המערכות וגם על תחזוקתן וקידומן. אף צד אינו משלם לאחר. אנחנו חולקים הכנסות.
מתי בכל זאת תשלמו לנו? -  כאשר תערכו הקרנה ומפגש עם קהל במסגרת Movies Everywhere. זהו מאמץ אדיר מבחינת כל השרתים וכוחות המיחשוב שלנו. בנוסף, כל צופה עולה לנו ברוחב פס. עם זאת, מדובר בעסק משתלם עבורכם: אם תמכרו כרטיסים, אפילו במחיר מוזל, תכסו את עלות המערכת שלנו אחרי 6-7 צופים ראשונים. ומאחר שכל ההכנסות עוברות אליכם, זה דיל לא רע.
בסקרינבל כאמור יש דמי מנוי חודשי או חינם לסקרינר לסרט בודד.

אפיוני קהל

מערכת Movie  Discovery, זו שאנחנו מקדמים בעצמנו מול קהל, מאופיינת בקהל אקדמאי מצד אחד (יתרון לסרטי תעודה) וקהל של מנויי ספריות, שהוא מבוגר יחסית (גילאי 60 ומעלה).
יש גם קהלים כלליים של אוהבי סרטים באשר הם (סינפילים), שבדרך כלל לא מסתפקים בנטפליקס ושאר פתרונות פופולריים ובידוריים.

סיכום

הכתוב כאן לא נכנס לכל הפרטים הקטנים ולשלל התכונות של המערכות הטכנולוגיות. הן רבות מאוד.
לאי הכניסה לפרטים יש כוונה ברורה: להתמקד באבחנה של שלוש התפיסות המרכזיות:

  • הגיעו בעצמכם לקהל באמצעות הכלים שלנו והרוויחו יותר מכל פעולת מכירה.
  • הגיעו לקהל באמצעותנו והרוויחו פחות מכל פעולת מכירה (אך ייתכן כי בסיכום כללי תרוויחו יותר).
  • בחרו בשתי האפשויות במקביל והגיעו לקהל שלכם גם לבד וגם באמצעותנו.

 

­