­
מתוך הסרט אשכנז
מתוך הסרט אשכנז

הסקירה הבאה מתייחסת לאחד הנושאים הבוערים ביותר בחברה הישראלית: המתח הבין עדתי.
בחרנו לבצע כאן סקירה בין שני סרטים שלכאורה אינם קשורים זה לזה. סרט על אנטישמיות בספרד מצד אחד וסרט על תולדות העדה האשכנזית.
מה הקשר? צפו וראו.

הסרט אשכנז עוקב אחרי מקורות השם וההיסטוריה של מה שמכונה אשכנז. כיום מקובל לקרוא לכל מי שהגיע מכל מקום באירופה או צפון אמריקה אשכנזי, אולם המקור המצומצם בהרבה ומתרכז באזור הריין (כיום גרמניה). בנוסף, היהודים, כעם נודד, לא נולדו ביום אחד בגרמניה. הדנ״א של רבים מאלו שנחשבים כאשכנזים גמורים עובר במדינות רבות במזרח התיכון.
אך בואו לא ניתמם: לא מדובר רק בשאלה היסטורית, פיזיולוגית וגיאוגרפית. מדובר בפערי תרבות ובהרבה הרבה דעות קדומות של עדות שונות, אחת כלפי השניה.
אנא, צפו בוידאו הבא ואחר כך תמשיכו:

צפיתם?

כפי שנאמר בוידאו, הסרט אשכנז הוא סרט מצוין. הוא גם סרט מקומם. אין זה גורע מאיכותו. ההשוואה שלו לסרט הסטיגמה לא נעשתה במקרה: בסרט ׳הסטיגמה׳ מובעות דעות מאוד נחרצות נגד יהודים על ידי נוצרים. דעות ומיתוסים אלה גובשו במהלך מאות שנים של עלילות דם, אינקוויזציה, המרה כפויה וגירוש. הדעות הקדומות האלה הוכתמו בדם של חפים מפשע.
והנה, מעשה שטן, אותו סוג של דעות קדומות מובע כיום בין יהודים לבין עצמם.
במובן הזה, ההשוואה בין אשכנז לבין הסטיגמה נועדה להמחיש את גודל הזוועה המתחוללת בתוכנו: שינאה בין עדתית, המכשירה כל הכללה נבזית ומרושעת. 
כפי שנאמר בוידאו, אף צד לא נקי. רק שבאקלים החברתי הנוכחי, שינאת אשכנזים מגובה וממוסדת מקבלת רוח גבית ולגיטימציה על ידי סרטים מנומקים והרצאות ומחקרים של אנשי אקדמיה, המקדמים אותה במילים יפות ונימוקים מבוססים. וזה כבר יותר בעייתי מטוקבק מתלהם ספונטני אנטי מזרחי.

חזרתי וציינתי כי אשכנז הוא סרט מצוין. הוא אכן סרט מצוין ומומלץ לצפייה. הוא טוב, במובן זה שהוא עשוי היטב.
זהו סרט תזה. כלומר, הוא אינו מתעד באופן ספונטני התרחשויות של זמן אמת כמקובל בסרטים דוקמנטריים רבים, אלא כל הסצנות בו מתוכננות.
לשם השוואה, סרט העוקב אחרי גיבורים בצורה ספונטני יאופיין בדרך כלל בהיותו חידה נעלמה עבור יוצריו. למשל - ליווי מסע, טיפוס על הר, מפגש עם אדם בהפתעה, תחרות ספורטיבית וכדומה.
סגנון העשייה יהיה מה שמכונה באנגלית Run and Gun, כלומר מצלמים ומקליטים תוך כדי תנועה, לפעמים תוך כדי ריצה. מוכנים להיות מופתעים. כמובן שאחר כך, בעריכה ואולי גם בצילומי ההשלמה, יתחילו כל המניפולציות (לא בהכרח במובן הרע של המילה).  
ב׳אשכנז׳ לעומת זאת יש מחשבה מראש ותכנון של כל פרט.
אין זה אומר כי הגיבורים מדקלמים טקסטים. אדרבה, הם אומרים בדיוק את אשר על ליבם באופן חופשי. אלו לא אנשים שאפשר להגיד להם מה לומר. אבל אלו אנשים שהבמאית ידעה שיספקו את התוצרת, אליה היא חותרת. הם משמשים כפה עבורה.

בחירת מקומות הצילום היא לא פחות ממבריקה: כך למשל, פרופ׳ סמי שלום שטרית, משורר וחוקר (ואדם שאני מאוד אוהב) מתראיין כאשר הוא יושב ליד המצבה של קלמן כצנלסון. קלמן כצנלסון היה סופר שהוציא החוצה את כל מה שאנשים רבים חשבו, אך ניסו להסתיר להסתיר או לעדן: את עליונות גזע האשכנזי, את היותו המייצג היחידי והאותנטי של גדולת העם היהודי. הספר נגנז בבהלה כאשר יצא, בהוראת בן גוריון (היו ימים בהם הוראה של ראש ממשלה הספיקה כדי לגנוז ספר. האם נחזור לשם?)
וסמי כדרכו, עושה זאת בצורה נעימה, עם חיוך קטן והומור דק, אבל מכה בפטיש.
גם הבמאי אייל סיוון מרואיין במקום מבריק: במקום בו התקיים משפט אייכמן. אלא שבמקום לדבר על המשפט או על זוועות אייכמן הוא מתרכז בנאום התובע האוזנר, בו הדגיש האוזנר כי אם יהדות אירופה (האשכנזים) היתה מושמדת, היתה היהדות נמחקת כולה, שכן יהדות = אשכנז.
שהרה בלאו מרואיינת במכון לחקר השואה וג׳מאל זחאלקה (ח״כ לשעבר) מרואיין בקיבוץ, תוך שהוא מדגיש את העובדה שזו הפעם הראשונה שהוא מבקר בו, למרות שהוא גר בסמוך. הוא מדבר על הפער בין היהודי שהזדהה איתו כשקרא את מוטל בן פייסי החזן כילד, לבין יהודי השרירים (Muskeljudentum) של הקיבוץ, שעשה הכל כדי להתנער מדימוי היהודי של העיירה.

קיימים רבדים רבים בראיונות האלה. המיקומים מבריקים, המונולוגים מדהימים והמידע ההיסטורי, לצד הדעות, הופכים את הסרט למעולה.

אז איפה הבעיה?

בתזה עצמה.
כאמור, זהו סרט תזה. סרט שנועד להעביר רעיון.
ואלו הרעיונות שעוברים בו באופן נחרץ, עם שלושה סימני קריאה:

  • הדעות הקדומות על האשכנזים נכונות. מדובר באנשים קרים, מחושבים, רעים. הנה, תראו, אפילו הבאנו שתי מרוקאיות שנשואות לאשכנזים שאומרות את זה בפה מלא, ממקור ראשון. אספנו עבורכם גם כמה אשכנזים עם שנאה עצמית שידגישו זאת. היש מהימן מזה? 
  • השואה טרפה להם כל שיקול דעת. הם כל כך רוויים בתאוות נקם, שהם נחושים לדרוס על מי שנקרה בדרכם על פי הסדר הבא: פלשתינים (וערבים בכלל) ומזרחיים.

כאמור, הסרט מעולה ומומלץ לצפיה. האם תחבקו את מסקנותיו? אולי. אני רק מקווה שהרשימה הזו תגרום לכם לחשוב על כך שנית.

לצפייה בסרט ׳אשכנז׳

לצפייה בסרט ׳הסטיגמה׳

 

­