חוסר השקעה בדיגיטצייית ספריות מבריח משתמשים - סקר בריטי

national DIGITAL Libraryהספריה הלאומית בקוריאה

דו"ח שהוכן עבור ארגון ראשי הספריות באנגליה טוען כי אם לא יושקעו 20 מליון פאונד בשירותים דיגיטליים בספריות ציבוריות בשנים הקרובות, הן יהפכו למסעדות פועלים (או בתי תמחוי. איך תתרגמו Soup Kitchems?) למילה הכתובה.

 הדו"ח חד משמעי וטוען כי ספריות, בהפניית הגב שלהן לדיגיטל, מבריחות את הקוראים.
עם זאת, יש גם ביקורת על הדו"ח. ראשית, היא נובעת מהעובדה שהדו"ח הוא יוזמה של BiblioCommons חברה פרטית, שמוכרת תוכנות לניהול ספריות. עריכת סקר עם ארומה מדעית וריבוי טבלאות סטטיסטיות היא דרך נפוצה לשווק במגזר העסקי ונראה כי זו הטקטיקה שמנהלי החברה נקטו בה גם כאן.
אין זה כמובן מחסל כליל את האפשרות שהנאמר בדו"ח נכון לפחות בחלקו.

את הצידוק המרכזי שואבים מחברי הדו"ח מהאופן הו ספריות הוידאו נעלמו מן העולם. הן הלכו ודעכו, עד שפשטו את הרגל (או הפכו להיות נטפליקס:)).
לא היה להם את גב הסבסוד שיש לספריות ציבוריות ולכן התהליך התרחש מהר מאוד.
אנחנו נוסיף לכך, כי ההשוואה לספריות וידאו אינה לגמרי מדויקת, שכן העולם עבר לקבצים כדי לצפות בסרטים באופן די גורף, אבל לא עבר לספרים דיגיטליים באותה נחרצות.
אלא שמוקדם לחסל את ההשוואה לספריות הוידאו ולתייג אותה כלא רלוונטית. העולם בכל זאת עובר לקריאה דיגיטלית. קוראים דיגיטליים נוחים כבר קיימים ונפוצים וכמות האנשים שמבינים כי לאמדובר בסתם עוד קריאה ממסך, הולכת ועולה. בארה"ב, כידוע מכירות הספרים דרך קינדל עולות על מכירות הדפוס של אמאזון.

כאשר אומרים דיגיטל לא בהכרח מתכוונים לדיגיטציה של התוכן לבדו (ספר, סרט, כתב עת). מדובר בזמינות שירותי הספריה באופן דיגיטלי, ליעץ מרחוק, להשאלה והחזרה אוטומטיות, להמלצות מתוחכמות, המבוססות על ידע על הקורא או תחומי התענינותו. ואי אפשר שלא להזכיר את מנוע Movie Discovery שלנו בהקשר זה.