בקרוב לא נראה מכשירי DVD

dvd endקלטת VHS, מנוחתה עדן. מקור: ויקיפדיה

חברת מחקרי השוק Roy Morgan מצאה כי כמות מכשירי ה - DVD נמצאת בירידה. זה אולי לא יפתיע מכם. מה שמפתיע יותר הוא, שהירידה הזו החלה כבר ב - 2008.
תהליך האימוץ הנלהב של הטכנולוגיה והשלכתה כלאחר יד זמן קצר אחר כך היא משל למהירות בה העולם משתנה בעידן הדיגיטלי.
פרופסור בכיר לפיסיקה באוניברסיטת ברקלי אמר לא מזמן (תרגום חפשי): "בחרתי ללמוד פיסיקה כי יש לי זיכרון גרוע, אז חפשתי מקצוע שהחוקים בו לא משתנים."
אמירה משעשעת וחכמה, המבחינה בין יציר ידי אדם תזזיתי (טכנולוגיה) לבין הטבע, או לפחות הדרך בה אנו מבינים אותו.

המשך

סורק ספרים מהיר בפחות ממאתיים דולר

czur book scannerסזאר. מתוך סרט המוצר

הסורק, העונה לשם Czur (יש לבטא 'סזאר'), מסוגל לסרוק ספרים במהירות גבוהה מאוד והוא גם מבצע תיקוני עיוותים (כמו מראה קימור הדף) על הדרך.
העברת הדפים אמנם נעשית באופן ידני, אבל הפעלת הסורק עצמה יכולה להיות על ידי לחיצה על דוושת רגל או כפתור בודד והיא מהירה מאוד. הסורק מתומחר ב - 190$.

המשך

"ספריות אקדמיות עוברות שינוי מדהים" - ראיון עם יו"ר איגוד הספריות בארה"ב

sari feldman alaפלדמן. תמונת מסך מן הראיון

שרי פלדמן, יושבת ראש איגוד הספריות האמריקאי (ALA) השתתפה בראיון וידאו לג'פרי יאנג בכרוניקל. לדבריה, ספריות עוברות שינוי בלתי יאומן בשנים האחרונות והופכות למקום בו נוצרים פרויקטים משותפים (Creative Commons) ובאופן כללי, למקום של יצירה ולא רק ייצוג תוכן. 

המשך

שימוש בבינה מלאכותית להמלצות על סרטים

artifical intelligence

פיתחנו כאן בפילמדי מנוע המלצות שיודע להמליץ על סרט בהתאם לתקציר מאמר. במילים אחרות - אנחנו מנסים לסייע למרצות ומרצים (מורים, חוקרות וכו') לאתר את הסרט המתאים ביותר לנושא שעליו הם מדברים או אותו הן חוקרות.
תחום ההמלצות מבוססות אלגוריתם אינו חדש ואנחנו ניסינו לייעל אותו. החלטנו להשתמש בלימוד מכונה, המכונה גם, בצדק או שלא בצדק, בינה מלאכותית.
ברשומה הזו אנסה להסביר מה עשינו ומהם הכיוונים העתידיים שלנו

המשך

שיעורי השאלה נמוכים של ספרים דיגיטליים

 books 1

רק 25% ממבקרי הספריות בארה"ב השאילו ספר אלקטרוני מהספריה הציבורית, כך מעלה סקר שנערך על ידי BISG - Book Industry Study Group.
הנתון הנמוך להפתיע נראה אניגמטי עוד יותר כאשר מביאים בחשבון את הפופולריות הגבוהה של ספרים אלקטרוניים בארה"ב מצד אחד ואת המודעות הגבוהה לכך שיש בספריה הציבורית ספרים אלקטרוניים להשאלה מן הצד השני. 58% אמרו שהם יודעים שניתן לשאול ספרים אלקטרוניים בספריה. ההאזנה לספרים קוליים נמוכה אף יותר ועומדת על 9%.
איך מסבירים את הנתונים האלו?

המשך

האם מותר לבצע הקרנות ציבוריות של סרטים בספריות עירוניות

 public screening

נתחיל בקביעה הזהירה שמדובר בענין מורכב ואין תשובה חד משמעית.
אבל זו אינה תשובה מתחמקת: אדרבא, ננסה להציג כאן את כלל הגורמים המשפיעים לפני קבלת החלטה על ביצוע הקרנה ציבורית של סרט בספריה.
רשומה זו מסתמכת על מאמר בנושא, שנכתב על ידי קרי ראסל, מומחית לזכויות יוצרים ובכירה בארגון הספריות האמריקאי ALA. המאמר הופיע במקור בכתב העת Public Libraries, היוצא לאור על ידי ALA.
חשוב לזכור כי פרשנות זו מתייחסת לחוק האמריקאי. בישראל אין די ניסיון בנושא, בשל העובדה שעדיין אין מספיק תקדימים משפטיים. החוק עדיין עמום ונורמות שנתקבעו הן בדרך כלל פרי החלטה מקומית של מנהלת או מנהל ספריה. הן פעמים רבות מבוססות על תפיסת עולם מוסרית ופרשנות עממית של חוק זכויות יוצרים וכללי השימוש ההוגן, שמושפעים לא פעם מאוסף של שמועות. באין משהו אחר להסתמך עליו, נתייחס למקרה האמריקאי. 

המשך

הוראה באמצעות סרטים

movie education

אנחנו שמחים להציג כאן רשומת בלוג עשירה, מעוררת השראה ומלאת ניסיון, מאת לא שוטרת, מורה ומחנכת בכיתות ז'-יב':

100 שנות קולנוע, אלפי סרטים היסטוריים והתפשטות הכיתות החכמות, יצרו מציאות בה אין צורך לשכנע את מורי ההיסטוריה בקהל לעשות שימוש בסרטים. היום ברור למורים, למדריכים ולמנהלים, כי ספר הלימוד, הלוח וגרונו של המורה הם רק חלק מאמצעי ההוראה בכיתה. קוראים לזה "שיעורים מתוקשבים", אני חושבת. אבל השם לא חשוב, חשוב לגוון את שיטות ההוראה, להשתמש בטכנולוגיה וביצירות העומדות לרשותנו. האם זה כל כך פשוט? כן ולא. הדימוי הוויזואלי עובד, נחרת בזיכרון ולרוב מהנה. אבל אם נרצה לוודא שהפקנו את המיטב משיעור המשלב קולנוע והיסטוריה, נצטרך להשקיע מחשבה וזמן בהכנתו. הנה כמה תובנות ודוגמאות שיחסכו לכם חלק מהעבודה ו(אולי) חלק מהטעויות. צפייה נעימה!

לקריאת הרשומה המלאה בבלוג הגיע זמן חינוך